Ovogodišnji Dan internet domena Srbije – DIDS 2023 održan je 7. marta uz učešće više renomiranih govornika, predavača i panelista. Izuzetna posećenost konferencije najbolja je potvrda da su teme o kojima je posebno bilo reči aktuelne, dobro odabrane i zanimljive, što je prigodno ilustrovao i zvanični slogan Razmišljaj digitalno.
DIDS 2023 otvorili su državni sekretar u Ministarstvu informisanja i telekomunikacija Milan Dobrijević i direktor Fondacije „Registar nacionalnog internet domena Srbije” (RNIDS) Dejan Đukić, spojivši kontinuitet sa razvojem – dok 10. marta 2023. RNIDS obeležava 15. godišnjicu početka registracije .rs domena, resorno ministarstvo intenzivno promoviše uvođenje širokopojasnog interneta u ruralne predele i škole u Srbiji, usklađujući pritom relevantno zakonodavstvo sa svetskim i standardima Evropske unije.
Uvodno keynote predavanje Dejva Birsa navelo je auditorijum da dobro promisli o tome kako se kupci podstiču da budu odani brendu. Prema njegovim rečima, kupci ne cene mnogo ono do čega dolaze lako i bez posebnog truda. Trud uložen u dostizanje određenog cilja Birs naziva trenjem, smatrajući to snažnim generatorom vrednosti brenda. Konkretno, brendovi su u mogućnosti da stvaraju pozitivno trenje, što čine tako što pred kupca postavljaju cilj u čiju realizaciju on mora da uloži određen trud ne bi li zaslužio svoj odnos sa brendom. Ispunjavanje postavljenih zadataka rezultira osećajem posebnosti, ekskluziviteta i pripadnosti brendu, pri čemu se u mozgu kupca luče hormoni sreće, stvarajući dugotrajnu, emotivnu vezu sa brendom.
Panel Porodične kompanije i naredni nivo dotakao se teme smene generacija u porodičnim firmama u Srbiji, kao i dinamike međuljudskih odnosa u kompanijama u kojima su menadžeri i zaposleni ujedno i članovi porodice. Uz učešće dva oca i dva sina iz dveju renomiranih kompanija, diskusija je ukazala na to da su njihove početne pozicije bile dijametralne − dok su osnivači mahom osnivali firme radi rešavanja egzistencijalnih pitanja, njihovi naslednici se susreću sa potpuno drugačijim nizom problema i izazova od kojih mnogi imaju direktne veze sa digitalizacijom i funkcionisanjem firme u okolnostima intenzivne upotrebe visokih tehnologija. Harmonija i davanje prioriteta porodici obezbeđuju uslove za kreiranje kontinuiteta i bezbolne generacijske tranzicije.
Serija od tri sjajna predavanja koja je usledila držala je sve vreme punu pažnju publike. Rebrendiranje sajta domen.rs, priča o brendiranju tradicije, odnosno rakije kao nacionanog brenda i kako dostići dobro višejezičko korisničko iskustvo bile su vrlo različite, a opet životne teme koje su pokazale da u Srbiji postoji ogroman prostor za inovacije koji zauzimaju mladi i preduzimljivi ljudi spremni za svaki zamisliv globalni izazov.
Panelu Digitalna poslovna rešenja iz Srbije prethodilo je predstavljanje rezultata istraživanja o upotrebi digitalnih tehnologija za potrebe domaćeg biznisa. Obavljeno na uzorku od 650 firmi, istraživanje je pokazalo da polovina njih obavlja imejl komunikaciju sa sopstvenog internet domena, od kojih su 69% .rs domeni. Sajt koristi čak 82% anketiranih, od kojih je dve trećine na srpskom domenskom prostoru. Međutim, onlajn prodaju preko sajta ima svega oko 36% firmi, dok su omiljene društvene mreže za prodajne aktivnosti i dalje Fejsbuk i Instagram, uz uočen rast Linkedina i Tik-toka. Nametnuo se i zaključak da je Vajber nedovoljno iskorišćen u poslovne svrhe, s obzirom na to da sa 90% udela u Srbiji apsolutno dominira sferom servisa za instant razmenu poruka.
Za kraj, prisutnima je keynote predavanje održao Fredrik Haren, a tema je bila – kreativnost. Prema rečima Harena, bitno je ukazati i boriti se protiv dve zablude: da je kreativnost retka pojava i da je ona uniformna. Naime, kreativnost ima hiljade lica i umnogome zavisi od lokalnih kulturoloških obrazaca, a na biznisima je da identifikuju i podrže one obrasce koji će biti uspešni na ciljnom tržištu. Kao poseban problem ukazao je na pogrešnu samopercepciju kroz minimiziranje dometa sopstvene kreativnosti. Istakao je da samouverenost, kada je reč o kreativnosti, uvek treba da ima prednost u odnosu na skromnost.
DIDS 2023 obeležile su teme digitalne transformacije, konačnog prihvatanja internet i drugih tehnologija u poslovne svrhe, kao i izazovi brendiranja u novonastalim okolnostima. Pozitivni utisci u vezi sa sposobnostima domaće privrede da se prilagodi i uspe na globalnom tržištu predstavljaju odličan povod da se za godinu dana svi ponovo okupimo na Konferenciji DIDS 2024.
Snimak konferencije se može pogledati na RNIDS-ovom Jutjub kanalu.