Овогодишњи Дан интернет домена Србије – ДИДС 2023 одржан је 7. марта уз учешће више реномираних говорника, предавача и панелиста. Изузетна посећеност конференције најбоља је потврда да су теме о којима је посебно било речи актуелне, добро одабране и занимљиве, што је пригодно илустровао и званични слоган Размишљај дигитално.

ДИДС 2023 отворили су државни секретар у Министарству информисања и телекомуникација Милан Добријевић и директор Фондације „Регистар националног интернет домена Србије” (РНИДС) Дејан Ђукић, спојивши континуитет са развојем – док 10. марта 2023. РНИДС обележава 15. годишњицу почетка регистрације .rs домена, ресорно министарство интензивно промовише увођење широкопојасног интернета у руралне пределе и школе у Србији, усклађујући притом релевантно законодавство са светским и стандардима Европске уније.

Уводно keynote предавање Дејва Бирса навело је аудиторијум да добро промисли о томе како се купци подстичу да буду одани бренду. Према његовим речима, купци не цене много оно до чега долазе лако и без посебног труда. Труд уложен у достизање одређеног циља Бирс назива трењем, сматрајући то снажним генератором вредности бренда. Конкретно, брендови су у могућности да стварају позитивно трење, што чине тако што пред купца постављају циљ у чију реализацију он мора да уложи одређен труд не би ли заслужио свој однос са брендом. Испуњавање постављених задатака резултира осећајем посебности, ексклузивитета и припадности бренду, при чему се у мозгу купца луче хормони среће, стварајући дуготрајну, емотивну везу са брендом.

Панел Породичне компаније и наредни ниво дотакао се теме смене генерација у породичним фирмама у Србији, као и динамике међуљудских односа у компанијама у којима су менаџери и запослени уједно и чланови породице. Уз учешће два оца и два сина из двеју реномираних компанија, дискусија је указала на то да су њихове почетне позиције биле дијаметралне − док су оснивачи махом оснивали фирме ради решавања егзистенцијалних питања, њихови наследници се сусрећу са потпуно другачијим низом проблема и изазова од којих многи имају директне везе са дигитализацијом и функционисањем фирме у околностима интензивне употребе високих технологија. Хармонија и давање приоритета породици обезбеђују услове за креирање континуитета и безболне генерацијске транзиције.

Серија од три сјајна предавања која је уследила држала је све време пуну пажњу публике. Ребрендирање сајта domen.rs, прича о брендирању традиције, односно ракије као национаног бренда и како достићи добро вишејезичко корисничко искуство биле су врло различите, а опет животне теме које су показале да у Србији постоји огроман простор за иновације који заузимају млади и предузимљиви људи спремни за сваки замислив глобални изазов.

Панелу Дигитална пословна решења из Србије претходило је представљање резултата истраживања о употреби дигиталних технологија за потребе домаћег бизниса. Обављено на узорку од 650 фирми, истраживање је показало да половина њих обавља имејл комуникацију са сопственог интернет домена, од којих су 69% .rs домени. Сајт користи чак 82% анкетираних, од којих је две трећине на српском доменском простору. Међутим, онлајн продају преко сајта има свега око 36% фирми, док су омиљене друштвене мреже за продајне активности и даље Фејсбук и Инстаграм, уз уочен раст Линкедина и Тик-тока. Наметнуо се и закључак да је Вајбер недовољно искоришћен у пословне сврхе, с обзиром на то да са 90% удела у Србији апсолутно доминира сфером сервиса за инстант размену порука.

За крај, присутнима је keynote предавање одржао Фредрик Харен, а тема је била – креативност. Према речима Харена, битно је указати и борити се против две заблуде: да је креативност ретка појава и да је она униформна. Наиме, креативност има хиљаде лица и умногоме зависи од локалних културолошких образаца, а на бизнисима је да идентификују и подрже оне обрасце који ће бити успешни на циљном тржишту. Као посебан проблем указао је на погрешну самоперцепцију кроз минимизирање домета сопствене креативности. Истакао је да самоувереност, када је реч о креативности, увек треба да има предност у односу на скромност.

ДИДС 2023 обележиле су теме дигиталне трансформације, коначног прихватања интернет и других технологија у пословне сврхе, као и изазови брендирања у новонасталим околностима. Позитивни утисци у вези са способностима домаће привреде да се прилагоди и успе на глобалном тржишту представљају одличан повод да се за годину дана сви поново окупимо на Конференцији ДИДС 2024.

Снимак конференције се може погледати на РНИДС-овом Јутјуб каналу.